Uniform

Met het dragen van het uniform toon je dat je scout of gids bent en verwijs je naar de waarden van de beweging. Het uniform geeft leden en leiding de mogelijkheid om iets gemeenschappelijk te veruiterlijken en laat toch ruimte voor een persoonlijke touch.

Het uniform bestaat voor iedereen in alle takken uit een aantal dezelfde eenvoudige basisstukken, goed van snit om in te ravotten: een beige hemd, groene short lange broek of rok. Op de rood-blauw gekleurde das na, hebben kapoenen geen voorgeschreven uniform maar alle stukken zijn ook in kapoenenmaten beschikbaar. Welpen kunnen een groene pet dragen.

Scouts Ronse, Ridders van de Fiertel heeft ook een groepseigen das en een groepseigen beige T-shirt en groene trui.

Op het hemd komen alle kentekens.

Het scoutshemd, de kentekens en een groene broek/rok zijn vekrijgbaar in de Hopperwinkel of via www.hopper.be/nl/kleding.

De uniformstukken eigen onze scouts (das, pull, t-shirt) kan je bestellen via dit formulier

1) Takkenteken (op de rechtermouw, enkele cm onder het groepslintje): Takkentekens kunnen bij het secretariaat op overgang verkregen worden als je overgaat naar een nieuwe tak.

2) Groepslintje Ridders van de Fiertel (vlak onder de naad van de rechtermouw): Voor onze scouts is dit de tekst "Ridders van de Fiertel Scouts en Gidsen Vlaanderen" op een groene achtergrond. Dit lintje kan bij het secretariaat verkregen worden.

3) Jaarkenteken (vlak boven de rechterborstzak): Elk jaar is er een nieuw jaarkenteken dat bovenaan de rechterborstzak dient te komen.

4) Groepsdas (als een rolmops gevouwen rond de hals): De groepsdas van Ronse is rood met een blauwe rand. Ook dit kan bij het secretariaat verkregen worden.

5) Vlaamse Leeuw (op het midden van de bovenarm van de linkermouw): De vlag van de Vlaamse gemeenschap en het Vlaamse gewest.

6) Internationaal Scouts-of Gidsenkenteken (onder de Vlaamse Leeuw op de linkse mouw)

7) Lintje België (boven de klep van de linkerborstzak)

8) Belofteteken (na de belofte-aflegging, in het midden van de linkerborstzak)

9) Kabouters of Wolfjes (na kabouter/welpenbelofte op de klep van de linkerborstzak)